Ik combineer een (30-)jarenlange internationale corporate ervaring met een achtergrond van ondernemers en Noordelijke nuchterheid.

Door veel te kijken, te lezen, met mijn netwerk te praten, interim- en consultancy opdrachten te doen, blijf ik bij met de nieuwste ontwikkelingen op een breed gebied.

Als bestuurder, werkte ik met hoge standaarden op het gebied van veiligheid en ethiek. Ik werkte met financiële en beleidsmatige processen. Hierbij ging het bijvoorbeeld om financiële planning cycli en investeringsbeslissingen. En uiteraard HR processen zoals beoordelingen en opvolgingen.

Mijn ervaring heb ik met name opgedaan in de (internationale) energiesector en convenience retail.

Visie op toezichthouden:

  1. Keer altijd terug naar: waarom, aannames, niet gelijk in actie, observeren/verbazing en goede vragen stellen
  2. Kernwaarden: vertrouwen – doen wat je zegt, nieuwsgierig in positieve zin, benut je talenten, nuchter , iedereen doet ertoe – je ego voorbij.
  3. Mijn bestuurlijke ervaring gebruik ik als “rugzak met kennis” die continu aangevuld wordt.

Profielen:

Mijn toegevoegde waarde ligt op de volgende gebieden:

  • Strategische positionering en invoering van veranderingen.
  • Bedrijfskunde en organisatiekunde analyses. Door diverse “brillen” kijk ik naar de structuur en cultuur van een organisatie. Op die manier zoek ik naar excellentie door het oog van de klant en operations.
  • Marketing. Zijn er mogelijkheden om nog meer klantgericht te zijn? En hoe is een product of dienst (internationaal) te vermarkten? Bieden de externe ontwikkelingen mogelijkheden voor innovatie?
  • Duurzaamheid: sustainable marketing & energietransities. Iedereen kan een steentje bijdragen, dus ook zelf doe ik mijn best om steeds duurzamer te leven. Verder heb ik duurzame marketing programma’s geïntroduceerd. En heb ik ervaring met plastic- en water reductie.
  • Digitaal. Ook hier kijk ik vanuit de klant en vanuit operations. Welke mogelijkheden zijn er op digitaal gebied? En uiteraard, hoe ziet de cybersecurity eruit?
  • Commercieel profiel. Zowel in mijn commerciële rollen als in mijn marketing rollen heb ik altijd gewerkt met business cases. Hoe ziet de investering eruit: wat zijn de kosten en baten? Bovendien heb ik veel ervaring met P&L/ Winst-en Verliesrekeningen op alle niveaus, van tankstation tot Europa.

Branches:

Energie sector, (convenience) retail (B2C en B2B2C) en andere sectoren zoals onderwijs, maatschappelijke instellingen en goede doelen (vooral op het gebied van duurzaamheid en taal).

Opleiding:

Bedrijfskunde heb ik gestudeerd aan de Rijksuniversiteit van Groningen en de University of South Carolina (US). Verder heb ik vele interne en externe trainingen gevolgd. Ik heb de Erasmus opleiding voor Nieuwe commissarissen en toezichthoudende rollen afgerond in november 2021.

Ervaring:

RvT/RvC

Vanaf januari 2022 lid van Raad van Toezicht van RTV Drenthe. Met het profiel “organisaties/ ondernemingen en marketing en/of ICT”.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/175787/Alida-Houwing-en-Harry-Tupan-nieuwe-leden-Raad-van-Toezicht-RTV-Drenthe

Vanaf 1 november 2022 ben ik lid van de Raad van Toezicht van Marketing Drenthe. https://www.marketingdrenthe.nl/

Overige

Binnen BP ben ik voorzitter en lid geweest van vele Governance Boards zoals BPme, Aralme, CO2 compensatie.

Tevens heb ik leiding gegeven en ben ik lid geweest van management teams in Nederland, Europa en wereldwijd.

Tijdens mijn studie, was ik student-lid in de Bedrijfskunde faculteitsraad (Rijksuniversiteit Groningen).

Ruben Beens (CEO BP Nederland): “Alida beschikt over een meer dan voldoende kennis- en abstractieniveau om een functie als Toezichthouder goed te kunnen vervullen. Bovendien heeft ze een natuurlijke open wijze in haar omgang met mensen en creëert een werkomgeving gebaseerd op onderling vertrouwen. Deze combinatie van eigenschappen maakt haar in mijn ogen zeer geschikt voor een volgende stap als toezichthouder / commissaris. Met name bij organisaties die in gesprek zijn over hun toekomst en hun meerwaarde voor klanten, opdrachtgevers of cliënten, maar ook voor organisaties die nog stappen hebben te zetten als het gaat om het efficiënter en effectiever inrichten van bedrijfsprocessen.”